uit je team weten dit het beste. Jij als manager bent ervoor om de randvoorwaarden (geld, mensen, verbeterd proces) te creëren zodat hun oplossingen voor problemen gerealiseerd kunnen worden. Je moet als manager durven vertrouwen op de kennis en kunde van je mensen en kunnen loslaten. Communicatie blijft daarbij altijd lastig. Heb ik alles uitgezet? Is iedereen op de hoogte? Ik heb het wel gezegd maar heeft iedereen het ook begrepen? Voor mij zijn mensen die niet mee willen in een bepaalde richting een uitdaging, omdat ik zelf heel erg van het ‘handen uit de mouwen’ ben. Mensen die niet mee willen kosten mij energie. Ook kan ik slecht tegen mensen die klagen over zaken die niet goed lopen, maar er zelf niets aan willen doen. Zelf ben ik een ‘doener’. Als het niet werkt, zorg ik dat het opgelost wordt. Als dat echt niet kan, ga ik er niet over klagen maar ga ik door met dingen die wel kunnen. Gelukkig weet ik inmiddels aardig hoe ik die mensen in beweging moet krijgen, desnoods richting een andere functie. Daarnaast ben ik niet van het ellenlange vergaderen. Ik spreek liever een aantal zaken door onder het genot van een kop koffie, dan dat ik wekelijks een afspraak ingepland heb staan (die tijd klets je wel vol, maar het is veel minder efficiënt). Tegen mensen die met meer voldoening en succes willen managen zou ik willen zeggen: ‘Als je het niet leuk vindt om je in anderen te verdiepen, als je niet van puzzelen en problemen oplossen houdt, graag zelf je tijd en werk wilt inrichten en niet tegen hectiek kunt, verander dan iets! En leer je mensen altijd echt kennen, want als je tijd in hen investeert, verdient zich dat vanzelf weer terug. Dit geldt overigens ook voor de mensen buiten je team. Zorg ervoor dat je de mensen binnen het bedrijf kent en dat ze jou kennen.’ Naast interim-manager ben ik in de eerste plaats moeder van vier kinderen. Ik werk fulltime, maar ben parttime aanwezig op een project. Ik zeg altijd ‘je was er niet’ is geen excuus, want ik ben altijd bereikbaar per telefoon, mail en sms. Op de dagen dat ik thuis werk of vrij ben, kan het dan zijn dat iemand belt terwijl ik op het hockeyveld sta. Meestal kan ik iemand na een telefoongesprek snel weer op weg helpen. Privé en zakelijk lopen bij mij dus erg door elkaar heen, maar doordat ik er zoveel plezier in heb en dit gewoon bij mij past, levert het voor mij geen stress op. Ook zeggen mensen wel eens: ‘Ik kreeg nog heel laat een e-mail van je, 23 je eigen managementcoach Pagina 23

Pagina 25

Voor catalogussen, online PDF-en en gebruiksaanwijzingen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw drukwerk.

Inkijkhoofdstuk Je eigen managementcoach Lees publicatie 35Home


You need flash player to view this online publication